Filifjonkans värld

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2008

Filifjonkan skall handla men slakteriets snusk gör att det går inte!

Av Filifjonkan - 1 oktober 2008 03:41

 
 
trollpackan

trollpackan

1 oktober 2008 07:40

Här får vi hoppas på jaktlycka om 2 veckor, på att få lite älgkött.
Dottern i England har blivit vegetarian för att köttet är så äckligt där, och hon trivs bra med det.
Hoppas att du får tag på middagsmat nu då!
kramen

http://trollpackan

 
Hanneles paradis

Hanneles paradis

1 oktober 2008 07:45

Jag köper ekologiskt kött tillsammans med dottern från Gröna Gårdar och det är så fint. Praktiskt också ha lagon stora paket nyslaktat fint kött i frysen. (Han som var snuskig, var ju från Malmö...)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
helga

helga

1 oktober 2008 08:27

Någon ordning får det vara på hanteringen av vår mat... Hoppas du hittade fina grönsaker :)

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Moas gård

Moas gård

1 oktober 2008 09:29

Usch o fy.. gråsuggor i maten nu har jag nog missat något i media förstår jag.. ja kanske dags att bli vegetarian.. Kram och ha en bra onsdag trots ev gråsuggor i maten.. urk..Monica

http://moasgard.tradgardsblogg.se

 
charlotte

charlotte

1 oktober 2008 09:52

Va va??? Gråsuggor i maten! Ja själv hittade jag en mott i påsen med mjöl igår - stora ögon! Var kom den ifrån. Skåpet är rent. Mjölet åkte ut och skurtrasan fram. Mjölet var ju nytt. Stor undran under kvällen här hemma. Men äpplen som faller är inte att leka med hoppas Filifjonkan är försiktig idag och inte går under träden med fallande äpplen. Ja så maten igen, vegetarian var jag i 4 månader en gång men kära arbetskamrater förstörde allt genom att att vägra beställa vegetariskt åt mig när vi var på fest och så. Fånigt tyckte de och bara en nyck enligt dom. Jodå de kunde bestämma över en minst sagt. Falafel är gott och ersätter köttbullar bra tycker jag. Ha en underbar dag!

http://charlottas.bloggagratis.se

 
sus

sus

1 oktober 2008 10:38

Godförmiddag! Nu är jag "frisläppt" igen efter ett par långa dar på jobbet.
Mcyket att ta igen här på bloggen!
Nä kött kan jag inte vara utan... man får nog använda sig av synen och lukten och försöka sila snusket... hittils har en ju överlevt... men det är trist när det blir så...
Fast en mustig grönsaksoppa och sedan ljummen äpplekakak efter är inte helt fel heller. Och fisk är gott ...stekta strömmingar.. och ost kan man göra mycket utav ost och broccolipaj jättegott.
Nämen, nu sitter sus och blir hungrig :)

ha det nu så bra!
kramen!

http://sefyrin.bloggagratis.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

1 oktober 2008 10:47

Trollpackan ja vi får hoppas på jakten håller med dig fisk kanske man kan köpa idag blir det soppa på grönsaker
Hannele: ja det kan man göra inte fel men närmsta ekologiska för mig är 8 mil till- suck

http://filifjonkan-se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

1 oktober 2008 10:50

Helga Ja det måste det ju vara usch så läbbigt att de kan ha det så ryser igen det blir soppa idag här
Moa: Ja du har missat titta i Ab om slakteriet i Malmö bajs och gråsuggor i kvarnar och diskarna har fått tillsägelse flera gånger men inget ordnat det om det är så på ett så hur är det på de andra ryser Det är en ren amsaga att det är så välordnat och kontrollerat i Sverige rent skitsnack för att använda lite starkare ord.

http://filifjonkan-se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

1 oktober 2008 10:58

Charlotte...Ja gråsuggor i slakteriets kvarnar och bajs på ytorna med! De har fått påpekande förut men inte åtgärdat det. Det är Sveriges kontrollapparat man kan skratta ihjäl sig, Ren amsaga att det är välordnat och renligt i Sverige .Malmö var detta ett stort slakteri! Usch blir grönsaksoppa idag här. Ja det finns i mjöl med i allt kan man nog utgå från numera.. kanske kan man äta fisk och räkor ev får se hur det blir
Sus: Hej å har du kommit loss nu helskinnad med! Så bra Ja jag tappade matlusten efter historierna i slakteriet ryser igen usch äckligt är det så på ett stort i Malmö hur skall det då vara på de övriga nån kontroll verkar inte finnas när det kan få fortgå gråsuggor och bajs tillsagt om förut med! och fortgår Kan inte handla i köttdisken nu för det blää så var det med det pannkaka kan gå med kanske ja äppelkaka med förstås..:)

http://filifjonkan-se

 
chaos

chaos

1 oktober 2008 11:12

Kanske är det dags att kombinera ekologiskt kött med vegetariskt kost. Det går fint fint! Jag har tur att bo nära Väddö så det finns riktigt bra varor i min butik men jag äter mest vegetariskt just av miljöskäl och förhoppningen att slippa snuskigheterna! Ha en bra dag!

http://fabulouschaos.blogg.se

 
Filifjonkan nickar

Filifjonkan nickar

1 oktober 2008 11:23

Hej Chaos Så bra att du kan handla så Här blir det soppa idag och Sus föreslog ljummen äppelkaka till efterrätt tror det blir så Ha en bra dag du med.

http://filifjonkan-se

 
Ingen bild

dsorfi

1 oktober 2008 11:28

Usch jag läste om det där,jag köper bara kött som kommer från en gård i närheten där vi bor.

 
Filifjonkan

Filifjonkan

1 oktober 2008 11:32

Dzorfi, Ja det är klokt att du gör jag törs inte handla i köttdiskarna längre får bli annan sorts mat så äckligt så man mår illa ju

http://filifjonkan-se

 
åsa

åsa

1 oktober 2008 12:53

Ja ..inte klokt att de inte ska kunna hålla rent när de har en affärsrörelse o hålls med kött.../ kram åsa

http://asas.tradgardsblogg.se

 
Valle Vagabond

Valle Vagabond

1 oktober 2008 13:32

Min M. köper fin lever till mig, i en riktig köttaffär. Och ibland korv. Men själv äter hon inte kött längre. Hon har sagt att hon tycker att hon mår mycket bättre sedan hon slutade äta kött.
Min M. lagar härliga grönsaksrätter och fiskrätter istället. Det luktar gott av den maten också, jag lovar! Fast jag får ALDRIG smaka hennes mat. Inte ens en smula. (Hon ska väl ha det bästa själv antar jag.)
Men jag kan i alla fall få en morot då och då att tugga på. Det är bra det! Ska jag fråga henne om hon vill ge dig en morot också! Den är jätteskön att gnaga på när det kliar i munnen.

http://vallevagabond.bloggagratis.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

1 oktober 2008 14:55

Åsa Ja man blir alldels blek vid tanken vad har vi för hälsovårdsnämnd eller vad det heter i detta land egentligen?
Valle raring..åh hej på dig,,men jaha då får du fin mat skönt att veta och människomaten är inget för er hundar Ni får godare hundmat istället förstår du Men bra att u får en morot med ibland,,,det är nyttigt Snällt av dig att höra om en morot till mig med det gör en Filifjonkan glad Det skall bli grönsaksoppa här till middag idag. Kanske blir det fisk i morgon ... tror jag kommer låta bli äta kött med skall ialla fall prova.
Massor med mjuka klappar till dig Valle och hälsa till din matte med

http://filifjonkan-se

 
Znogge

Znogge

1 oktober 2008 17:49

Jag tror det är tur att vi är ovetande om vad som sker inom livsmedelsproduktionen... Annars hade nog grönsaksförsäljningen fått ett rejält uppsving!

http://znogge.wordpress.com

 
Tanten

Tanten

1 oktober 2008 18:03

Usch ja, kötthanteringen lämnar mycket övrigt att önska. Jag har tur att få köpa vilt billigt av en jagande vän, det är mest sådant kött vi äter.
Jag rekommenderar verkligen att prova Glocosaminet om du inte gjort det! Det finns receptfritt på apoteket. Börja med full dos, ofta 1500 mg och kör så i tre månader, sedan kan du trappa ner det långsamt. Du märker effekten efter 1-3 veckor, så sluta inte för tidigt om du inte tycker att det fungerar ;)

http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

1 oktober 2008 18:49

Znogge Ja där sa du nog ett sanningens ord!
Har ätit grönsaksoppa idag i morgon blir det plättar,
Tanten:Ja det är bra när man får köpa från såna som man litar på. Skall höra med min farbror doktor om man kan kombinera det där med mina piller,, har rätt många andra du vet med. Men verkar ju bra man testar allt för att bli bättre ju.Tack för tipset

http://filifjonkan-se

 
Ingen bild

sus (påläst)

1 oktober 2008 18:58

Sus jobbade inom livsmedel för tusen år sedan och det var noga med allt från smycken (ta av) och håret (uppsatt och med käck hätta på huvudet)

Efter att ha gjort vissa kontroller hos forna arbetskamrater som fortfarande jobbar inom yrket så är det jättenoga med hygienen (Lithells korv utanför kumla) Inget sunk där försäkras.

Man måste till och med lämna prover efter en utlandsresa innan man får ha kontakt med råvarorna!
Nä det här var ett undantag och jag tror man kan lita på de "större aktörerna".

Med risk för att verka invandrarfientlig vilket flertalet i min umgängeskrets kan säga att jag INTE är så klingade namnet på ägaren i företaget lite "vad-ska man säga utan att trampa i klaveret" lite öststat med blick mot forna Jugoslavien... och de kanske inte har samma hygienkultur som vi har ...*vinkar till ICA*

Nä både du å jag har lyckats överleva och blir riktigt vuxna så jag tror vi kan käka kött med rent "bonnförnuft"

men visst är det bra att snusket hängs ut!

Ses imorrn!

 
Filifjonkan

Filifjonkan

1 oktober 2008 19:22

Sus: å det där kändes skönt att läsa faktiskt man blev så skakad av snusket men nu känns det lite lugnare kanske man törs köpa Lithells korv då ialla fall skrattar! Skall kolla vad de har för varor Jo jag såg också namnet och tror nog som du i det fallet, Men det var den andra gången nu den som vi vet om alltså om det varit innan vet man inte heller,,ryser, Nåväl tackar för infon men är idag proppmätt på hemkokt grönsaksoppa med riktiga råvaror i!

http://filifjonkan-se

 
Ingrid E

Ingrid E

1 oktober 2008 20:29

Slakterier kontrolleras och både kontroller o slakterier har blivit bättre. Undantag finns det alltid men det är ju stängt nu. Större problem med affärerna där hygienen inte alltid står överst på dagordningen. En dag utan kött är inte fel, tvärtom. Själv har jag en äppeldag idag.

http://ingridsblandning.blogspot.com

 
Filifjonkan

Filifjonkan

1 oktober 2008 20:58

Ingrid ja man blir så upprörd var ju så äckligt Men idag blev det grönsakssoppa med ordentliga grönsaker i i morgon är plättdag hos mig! Jaha du har ätit äppelkräm kanske då

http://filifjonkan-se

 
Gubben

Gubben

1 oktober 2008 21:08

Inte lätt. Själv kör jag med Siljans chark i tron att dom är felfria och undviker att titta efter vad som finns gömt mellan salladsbladen - huga!

http://gubben.webblogg.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

1 oktober 2008 21:14

Gubben. Näe precis man får handla det man tror på så är det lugnast just nu tror Flifjonkan bara på grönsaker och pannkaka och möjligen Lithells korv..skrattar.

http://filifjonkan-se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Filifjonkan - 23 december 2014 13:15

Filifjonkan kommer inte göra fler inlägg i sin blogg. Hon lämnade oss den 20:e i stillhet i sömnen i sitt hem.   Hon hade velat att ni fick veta det. Hon brydde sig om sin blogg när kraften fanns. Vila i frid mamma. ...

Av Filifjonkan - 6 mars 2014 23:10


Filifjonkans armar och handleder har sådana problem med lederna så just nu kan jag inte hålla på att rita och skriva så här måste läka det om det går mycket som får vara just nu så ha det bra allihop återkommer om det går framöver. ...

Presentation

Tid

Våren kommer snart

 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Änglar

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Topplistan

Blogg Topplista

PingFrisim

Pinga Frisim

Besöksstatistik

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards