Filifjonkans värld

Alla inlägg den 21 februari 2007

Av Filifjonkan - 21 februari 2007 22:50

Är så trött efter dagens vedermödor så nu stänger Filifjonkan igen för idag och hoppas jag vaknar i skaplig tid i morgon bitti men känns som man skulle kunna sova till kl 10 på dagen i morgon allra minst,,ja vi får se hur och hur så Godnatt Sverige var ni än är

Av Filifjonkan - 21 februari 2007 20:07

Den här dikten är Filifjonkans allra käraste verser den är så vacker. Den är tung och lång! En gamlingJag fick bröd, man jag vet icke huru,det kom liksom ovanifrån,och jag byggde av otäljd furuett pörte vid Savonaån.Jag åt bark med de mina om våren,och till dricka jag tappade sav,jag timrade giller i snårenoch var nöjd med vad Herren gav.Och min ende son han vart bonde,och tog kvinna han liksom jag,han regerade mest som den onde,och drev drängar med hugg och slag.Och åt mig, som var gammal och styvbent,sa han aldrig ett hugnesamt ord,fast jag timrat de hus han fått äga,fast jag röjt varje tum av hans jord.Och hans kvinna var vass som en skära,och hans kvinna var kall som is,och hans kvinna var tröttsam att svära,och hon vart min ålders ris.Och en dag stod en kärra på backen,med en hösäck och bräde för två,och för kärran stod tjuguårs Blacken,och hans man var som aska grå.Och jag tänkte, jag kan väl fråga,vart färden gäller så dags,men jag ville ändå inte våga -att tiga är bäst till lags,och jag teg och frågade icke,och jag åt min välling i vrån,och jag hörde på hela timmenej ett ord av min ende son.Det var tyst med svära och träta,det var ovant mot andra dar,och när pojken min slutat att ätaså sa han, nu åker vi, far!Är det högtid? Ska gamlingen åka?Är det andra tider igen?Men en vill inte fråga och bråka -en får veta - får veta sen.Vi stannade här. Jag är gammal,jag orkar ej tala mer,jag är liknöjd hur dagarna vandra,och hur solen går upp och ner.Men gott är vid fattighusbordenfå ha som en orubblig tröst:här är närmare den djupa jorden,och den fattiga skördens höst.På min träbrits drömmer jag vaken,på min träbrits med sparsam halm -och tung är luften som livet,som en mara är nattens kvalm.Och fast han var hård mot far sin,så längtar jag härifrån,jag längtar att gräva i jorden,åt min hårde, min ende son.Dan Andersson .......

Av Filifjonkan - 21 februari 2007 16:06

Kolla in och se om du löser ut orden.Korsord om någon gillar att lösa dem, det är bra för kontorets trimmning.

Av Filifjonkan - 21 februari 2007 12:43

Kanske inte hinner skriva som jag brukar idag har främmande på gång med semlor i högsta hugg. Vi får se om det går att komma dit hon skall idag.Sen måste man försöka sig till affären och apoteket med innan man är inplogad får se hur det är med det framåt dagen lite andra saker med väntar uppfodrande på en under dagen och tiden den lär ju inte vänta .

Av Filifjonkan - 21 februari 2007 09:34

Det är helvinter igen -6.8 såg att Uppland hade -16 grader stackars de. Men snön vräker ner här vackert är det men lagom roligt.Man har inte skrattlust precis. Sen har de lovat oss snöstorm till eftermiddagen och jag tror dem för det har börjat blåsa redan..yllebyxor på är nog bäst idag måste handla lite också.

Av Filifjonkan - 21 februari 2007 08:00

citat nr 10"Säll är den som har till rättesnöre att man nog bör tänka efter före." sa Tage

Av Filifjonkan - 21 februari 2007 05:35

Här är dagens utmaning lite pusselbitar att foga samman om pillerlusten finnes så varsågod då

Presentation

Tid

Våren kommer snart

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Änglar

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Topplistan

Blogg Topplista

PingFrisim

Pinga Frisim

Besöksstatistik

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards