Filifjonkans värld

Alla inlägg den 1 januari 2007

Av Filifjonkan - 1 januari 2007 22:25

Hörde från Hannele i Göteborg att det blev strömlöst där med. Men det hade ordnat sig. Är visst "bara 32000" hushåll strömlösa nu! Hoppas de får igång den. Nu är det godnattvalsen som spelar här i Småland, dags att koja innan man trillar av pinn, så Godnatt Sverige var ni än är

Av Filifjonkan - 1 januari 2007 20:59

Här knäckte den nästan strömmen men det klarade sig med nöd och näppe tydligen..Det verkar ha lugnat sig nu så jag har kopplat upp mig igen. Blir tidig sänggång i kväll. Helgerna tar ut sin rätt på ett gammalt vrak..men det sover man snart igen. Har suttit idag och försökt rädda lite kort som kameran riktigt ställt till. Man kan se på dem men det är då inga höjdare alls,,ingen ide att gråta över spilld mjölk. Samtliga kameror i Filifjonkans residens verkar ha tackat för kaffet. Blir dyrt här framöver. Det får bli en sak i taget helt enkelt.

Av Filifjonkan - 1 januari 2007 18:02

Tror strömmen ryker straxt det blinkar mer o mer så jag tror jag stänger ner till stormen dragit förbi huset skakar och gnekar,,det riktigt kvider. Usch obehagligt det närmar sin Gudruns krafter snart..Skall ta fram mitt Trangiakök med säkrast Ser att fler på bloggen har samma problem. Ja vi ses när det lugnat sig tror jag allt.

Av Filifjonkan - 1 januari 2007 17:08

Det är förstås de kära fyrbenta djuren igen visserligen i England men det gör ju inte saken bättre. Skadan är redan skedd. Arma deras närstående arma barn och arma mor eller farmoder! Och jag säger det igen då.. är det nu så som de misstänker så är det en farlig hundras. Detta händer ju hela tiden man kan läsa om det dag efter dag..ändå får det fortgå? Jag förstår inte detta.Här kan ni läsa om det eländiga

Av Filifjonkan - 1 januari 2007 14:55

Här är det laddat för fika den första advent ,kommer ihåg det så väl det var en jättemysig stund lugnt och skönt änglaspelet pinglade i bakgrunden och min julkyrka spelade stilla natt,, (sitter speldosa i den som man skruvar upp som gamla klockor) . Det var precis i böjan av julen när man ännu trodde på snöflingor. De blev vi utan men so what! Kanske kommer senare eller så är det slutsnöat i södra Sverige för tid och evighet amen. Det är fikadags igen här nu men i köket idag.

Av Filifjonkan - 1 januari 2007 14:37

Här är det drömskt Jag drömmer om en jul hemma. Vacker musik och duktiga är de. Kolla in :))

Av Filifjonkan - 1 januari 2007 11:26

Kan man lugnt säga de böjer sig mot jorden träden som kämpar för att stå upp . Men vinden är på dem hela tiden rycker och sliter trycker och drar. Fåglarnas nötbur står nästan rakt ut från äppelträdet men de små talgoxarna och mesarna kämpar sig fast med sina små fötter.Bilden med fågeln som står i en tallrik varma makaroner och värmer sina fötter ser jag plötsligt framför mig- Tror de fryser om fötterna de ser så trådsmala ut och inga varma skor alls på dem.Behövs idag. " SMHI varnar för vindar som kan nå orkanstyrka drar in över Skåne och Västsverige under eftermiddagen. "Vi utfärdar nu en klass tre-varning, den högsta vi kan ge, för Skåne", säger SMHI:s jourhavande meteorolog till TT." (Källa är TT.) Det börjar kännas olustigt nu en aning minns året då Gudrun var på besök,,det började så här då med. Nu skall Filifjonkan säkra sin grejor på utsidan soptunnan och mattor på farstubron och får knyta fast dekorationerna ute ordentligt med extra band.Att vara förveten är en trygghet med...

Av Filifjonkan - 1 januari 2007 10:43

Har gjort ett liknade men inte riktigt samma förut så nu skall detta testas!Skinkfyllda pastarullar. Ingredienser4 port250 g fryst, hackad grönkål eller spenat1 rödlöksmör1/2 tsk salt1 krm svartpeppar200 g strimlad rökt eller kokt skinka5 dl Kelda tomatsås med oregano8 färska lasagneplattor2 dl Gratella pastaost (egen ost i stället tog jag).Gör så härSätt ugnen på 225°. Tina grönkålen och pressa ur vattnet. Skala och hacka löken. Fräs lök och grönkål i smör i en stekpanna. Smaksätt med salt och peppar. Rör ner skinkan och 1 dl av såsen. Lägg fyllningen på lasagneplattorna. Rulla ihop plattorna från långsidan. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Häll över såsen som är kvar och strö över osten. Gratinera i mitten av ugnen 20-25 min. Står i ugnen nu och det börjar lukta gott

Presentation

Tid

Våren kommer snart

 

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Änglar

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Topplistan

Blogg Topplista

PingFrisim

Pinga Frisim

Besöksstatistik

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards