Filifjonkans värld

Alla inlägg den 20 januari 2007

Av Filifjonkan - 20 januari 2007 22:09

Sov på min arm natten skymmer.. en lugnande visa att stänga ögonen till.Den här dagen har varit en lugn och skön dag. Stormen de hotat oss med skall utebli och det är ju glädjande. Ännu har vi ström och telefonlösa i Småland. Telia som i folkmun numer kallas Felia( är faktiskt beredd att skriva under på det jag med.) har ju verkligen inte skött sina förpliktelser på något bra sätt. Oförskämd personal har det vittnats om av dem som ringt och sådana tilltag med breven de skickat till dem som haft telefon i 50 år eller mer på landet. Faktiskt blir man upprörd å deras vägnar. Såg också att La Familia är rätt upprörda över Felia de löver och löver bara ..Skärpning Felia annars skickar jag Mårran på er, hon fryser er till is..bara så ni vet det va! "Audemus iura nostra defendere Nu skall i alla fall Filifjonkan lägga sig så tack för idag lördag nu somnar vi du och jag!

Av Filifjonkan - 20 januari 2007 18:03

Soppan var god känner mig som en purjolök hela jag eller kanske mer som en morot. Varm är jag också men lade inte fötterna i den men borde gjort det men fick sätta på fårskinnstofflorna det gjorde susen. Lite tågympa var också bra.Det fullständigt vräker ner snö ännu vackert är det och så ljust. Ser min hela tomt nu fast det är mörkt som i en sotig skorsten. Hm kom att tänka på sotaren det är dags att han kommer och checkar av skorstenen igen. Var ju här i våras.Skall inte vara några problem men säker kan man inte vara.Har ju nät över för kajorna och tak över den för regn och snö men det kan trilla ner en o annan fågelunge modell mes.Getingar har en viss förkärlek för skorstenar särskilt de som inte eldar med ved eller pellets. Det är inte roligt med sådana där. Får ringa sotaren och se när han tänker komma.

Av Filifjonkan - 20 januari 2007 15:56

Allt är förberett bara i med grönsakerna och buljongen på med locket..sen är det bara ett puttrande som gäller.Riktigt närande god hemgjord soppa det värmer gott en frusen Filifjonka som var ut o slängde sin soppåse.Nordan nöp ordentligt om nästippen den korta stunden.Det var då "kontoret" sa grönsakssoppa grönsakssoppa...egentligen skulle man sätta fötterna i den med ,, skrattar för tårna är kalla och fotsulorna. Det är straffet för att man varit rökare. Men det är nu 4,5 år sen allra minst jag la av bara tvärt.Men man får skylla sig själv. Min kära husläkare gormade o förmanade och höll koll på om jag dragit ner. Det är hans förtjänst egentligen att jag äntligen lade av.En mycket klok man det.Hållit ihop hela Filifjonkan. Nähej dags att kolla soppan igenTILLÄG gå in till Leonards blogg och läs hans inlägg som heter så här skrattar mig fördärvad,,, http://leonardo.bloggagratis.se/2007/01/20/68226-datatermer-for-norrlanningar/

Av Filifjonkan - 20 januari 2007 14:12

Ahh,,,äntligen får vi lite snö. Vita flingor singlar vackert ner mot marken det blir vitt och ser rent och nystädat ut nu äntligen.Man ser hela tomten när det blir mörkt ända bort till skogskanten. Man kan se rådjuren tassa runt och sniffa på kvarvarande torra växter. De brukar äta nattmål på dem Stackars dem låter inget gott alls. Nåväl skall pallra mig ut och sätta i motorvärmarkontakten i bilen så kan jag bara stoppa i strömmens del sen när jag skall iväg, Har den kabeln på bron under tak. Har en kupevärmare i bilen med står på en plåtbricka den frostar av bilen på 10 minuter runt om.Skönt slippa skrapa räcker med att använda piasavakvasten på all snö som ligger som ett extra chassi på bilen. Snöspadarna tog jag fram igår står i hörnet lätta att nå från farstubron. Man måste tänka lite längre än näsan räcker. Första året man bodde i hus hade man inte ens en snöspade (länge sedan detta) då "oj man kanske skulle köpa en" iväg till affrären där alla spadar var slut. Då lärde man sig. Sen har det funnits både snöslunga borstar snöslodor och rejäla spadar. En mindre i bilen med en mindre kvast finns alltid. Har haft skolungar som skottat åt mig mot en guldpeng. Nu har vi det så bra i vår kommun så vi har ett skottargäng bara att ringa och anmäla sig så kommer de någon gång under dagen De börjar gata för gata med listor,men det har hänt att jag fått ringa återbud till vår Vårdcentral pga snövallar som jag inte kunnat öppna själv . Men kommunens snöätare (läs snöslunga) kommer ju men inte när man skall iväg. Men de vet hur det är på landet. Så man får försöka hålla sig till de öppnat vallarna (fastande alltså). Brukar gå bra och stickas är de bra på våra tjejer.

Av Filifjonkan - 20 januari 2007 13:21

Dags för skogen den vackra tystaKlicka här man måste ställa upp lite i bland tycker Filifjonkan som är skogstokig (dubbelbottnat det där) som klickar och klickar

Av Filifjonkan - 20 januari 2007 12:47

Eftersom Filifjonkor är rädda för elden så har jag löst ett något oroande problem listigt: Bredbandsmodemet står ju på hela tiden och det blir hett man kan steka ägg på ovansidan om lusten skulle infinna sig. Hade det på en liten trähylla förut men det brände nästan träet. Vad göra? Jo på farstubron om somrarna har Filifjonkan 2 st järnhyllor med blommor på avpassade för hörnor (se bilden.) Luftigt och glest mellan järntrådarna Klick sa det i mitt huvud och reläet slog till. In med hyllan torka ren från damm och in i datarummet i kontakthörnet.Där huserar nu det heta modemet. Värmen går ut i rummet (återvinning) och risk för eld på den hyllan är nästan lika med noll. Nu sittter en brandvarnare straxt ovanför med ifall det skulle hända något.Så här blinkar kontrollen gröngult men hos Adolfsson och Falk blinkar den blått har vi lärt oss.Filifjonkans dator blinkar blå faktskt med på framsidan.

Av Filifjonkan - 20 januari 2007 10:59

Pumpkin försvann från sin bur i bagaget på ett flyg från England till Tyskland den 28 december.Ett mirakel Hur Pumpkin överlevt tre veckor utan mat och vatten kan ingen svara på. – Däremot råder det ingen tvekan om att hennes goda hälsa hjälpte henne överleva, säger veterinären. – Samma förmåga som höll henne vid liv hjälper henne nu att hämta sig Ingen vet vart hon har varit.Ab Text.Här kan ni läsa om den lilletuffingen. Katter har verkligen nio liv ibland. Denna lille katt måste ha förbrukat en hel del av dem. Bilden lånad ur Ab med.

Presentation

Tid

Våren kommer snart

 

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Änglar

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Topplistan

Blogg Topplista

PingFrisim

Pinga Frisim

Besöksstatistik

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards